Wednesday, May 6, 2009

BEBERAPA PERSOALAN

GAMBAR DALAM RUMAH

Soalan :
Saya ingin mendapat penjelasan mengenai hukum menggantung gambar penuh seluruh badan di dinding rumah..

Jawapan :
Ia termasuk hukum baru yg tiada contoh sebelumnya. Berdasarkan kaedah yg masyhur, " asal setiap sesuatu adalah mubah, kecuali ada nas yg menegahnya." Mufti Mesir, Syaikh alBakhit mengharuskan fotografi kerana manusia tidak mencipta gambar itu melainkan ia hasilan teknologi. Mufti Saudi (syaikh Ben Baz) memilih mengharamkannya kecuali untuk tujuan yg dharurat spt pasport dan IC sahaja. Qardhawi memilih pendapat Syaikh Bakhit (halal dan haram) Allah sahaja yg lebih mengetahui.


JAMAAH & MAZHAB

Soalan :
Dalam Islam yang ditinggalkan Nabi SAW terdapat 73 firqah menurut sebuah hadis sahih. Dan dikalangan itu hanya satu firqah yang akan masuk syurga ! Dan firqah tersebut disebut sebagai "al-jamaah". Apakah yang dimaksudkan "al-jamaah" itu ?
Mengapa kita bergantung ( wajib/harus/sunat ) mengikut pendapat2 imam 4 (Hanafi/Maliki/Hanbali/Syafi'e )? Apakah alasan muslimin hari ini yang mengatakan kita mengikut pendapat imam mukatabar seperti imam 4 ini kerana amalan mereka mirip kepada para aulia ? Sedangkan ada pendapat mereka yang bid'ah seperti "Usalli..".

Jawapan :
1. Hadis firqah itu ialah hadis sahih, terdapat dalam Sunan Ibn Majah, Musnad Imam Ahmad dan Abu Daud, Aun alMa'abud. Disahihkan oleh Albani (sahih al jami' as Sagheer 1/357)
Maksud al jama'ah itu salaf as Soleh (generasi pertama Islam), dan orang yg mengikuti mereka hinga Kiamat. Dengan kata lain ialah ASWJ (ahli sunnah wal jama'ah tulin) (Imam Ibn Qayyim, Ighatsah alLahafan 1/70)
2. Asas kita berpegang kepada madzhab empat ialah kerana madzhab ini paling lengkap dan paling baik dalam kaedah mengeluarkan hukum dari sumbernya asal, sedangkan madzhab2 lain telah pun pupus atau tidak popular.

3. Pengasas empat madzhab ini sememangnya auliya', genius, mujtahid mutlak, zuhud, abid, dll lagi. Tetapi kita berpegang kepada mereka hendaklah menyelidiki dalil dan hujah mereka, dan boleh berpindah madzhab jika ada madzhab yg lebih meyakinkan.
4. Usyalli adalah isu ulama' mutakhirin dalam fuqaha' Hanbali dan Syafi'iy; ia tiada kaitan dgn pengasas madzhab 4 dan ia bukanlah bid'ah yg merosakkan Islam. (Dr Abd Karim Zaidan, alWajiz)


DEPOSIT PILIHANRAYA

Soalan :
Apakah hukum wang pertaruhan atau deposit pilihan raya? Adakah ia menyerupai judi?

Jawapan :
Telah berkata Ibn Qayyim alJauzea (I'lam alMuwaqqieen)," Tidak menjadi wajib jika lemah dan tidak haram jika dharurat". Maksudnya pilihanraya itu sesuatu yg dharurat bagi umat Islam menyertainya untuk mendirikan negara Islam, maka deposit pilihanraya itu hendaklah diketepikan demi mencapai sesuatu yg besar yg bermanfa'at utk umat Islam. Untuk lebih jelas: janganlah kerana was-was dgn hukum deposit calon, maka umat Islam memulaukan pilihanraya. Allahu a'alam


BAHAN PENCUCI

Soalan :
Assalamualaikum,
Saya seorang pelajar di luar negara. Baru-baru ni saya terbaca bahawa bahan2 pencuci seperti sabun, detergen, etc. mungkin diperbuat (derive) daripada binatang (eg. lembu, khinzir, etc.).
Soalan saya, adakah barang2 seperti ini boleh digunakan oleh seorang Muslim? Setahu saya, ada pendapat yang mengatakan bahawa ia boleh kerana bahan yang digunakan sudah bertukar sifat. Adakah hukum ini juga boleh digunakan untuk makanan yang mempunyai 'E' numbers (eg. E471 etc) yang mungkin datangnya dari binatang. Sekian, Wassalam.

Jawapan :
Jika anda berada di negara Barat seperti USA dan Europe, akta perlabelan pada produk amatlah ketat. Pengguna boleh mendapat maklumat mengenai produk pada perlabelan yg wajib dicetak pd produk tersebut bersama tarikh lupus dan batch nombornya, juga disediakan nombor talian fon Toll-Free untuk kita bertanyakan maklumat lebih lanjut.

Di USA, misalnya cop U-Pareve dan Kosher melambangkan ia diperakui oleh Rabbai yahudi dan bebas dari lemak haiwan. Ada produk dari Afrika Selatan, Australia, Europe dan USA yg dicop Halal oleh pusat Islam tempatan. carilah produk yg ada cop halal dan Rabbai itu. Jika kita berada di negara Kristian, syarat halal dan haram dilonggarkan atas kelonggaran syara' terhadap makanan dan wanita ahlil kitab. Pasaran konsumer negara Barat juga amat advance dan dibanjiri dengan pelbagai jenama dan pilihan dan trend hari ini mereka beralih kepada sumber asli seperti herba dan tumbuhan. Maka pilihlah barangan konsumer yg begitu.

Mengenai simbol E ia bermaksud Emulsifier (binding agent) dan biasanya ia dihasilkan dari telur atau kacang soya. Pendapat yg mengatakan boleh menggunakan ingredient yg telah bertukar sifat dari sifat asalnya ialah pendapat Imam Ibn Abidin dari fuqaha Hanafi. Pendapat ini boleh diterima terutama bila kita berdepan dgn dharurat. Allahu a'lam


HAJI DENGAN WANG PINJAMAN

Soalan :
Ustaz, Apakah hukum jika saya mengerjakan haji menggunakan wang pinjaman bank yg melaksanakan perbankan Islam? Terima kasih

Jawapan :
Setakat ini hanya pakej umrah, ziarah dan pelancungan sahaja yg menggunakan konsep 'travel now and pay later', yakni banyak koperasi dan perbankan syari'ah yg menawarkan pakej Umrah dan Ziarah di mana insitusi tsb membiayai umrah&ziarah secara ba'i bithaman 'ajil (bayaran balik secara ansuran).

Mengenai pembiayaan haji secara 'Haji now and pay later' ini belum diputuskan oleh fuqaha' hari ini kerana ia memerlukan suatu qarar (keputusan bersama) kerana ia menyentuh perkembangan semasa dan kemudahan pembiayaan yg tidak ada di zaman silam. Kalau kita mengkaji kitab-kitab feqah yg ditekankan ialah syarthul qabul (syarat-syarat haji yg mabrur) yakni salah satunya kos haji dan perbekalannya mestilah datang dari punca-punca halal, di dalam batas-batas kemampuan dan tidak menyusahkan dirinya dan keluarganya setelah selesai haji nanti. Maka di sinilah lahirnya idea LUTH (lembaga urusan tabung Haji), menabung dulu, bila dan cukup wang,mendaftar, barulah naik Haji. Maka mengerjakan Haji secara kredit atau kemudahan Haji now and pay later seperti pakej umrah, ziarah, tourism, pembiayaan kereta, rumah dan asset yg lain, memerlukan ijtihad fuqaha'

Mantan Syaikhul alAzhar, Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah : Imam alBaihaqi meriwayatkan dari Abdullah bin Abi Awfa ra bahawa dia melihat seorang bertanyakan akan Nabi saw," bolehkah dia meminjam wang untuk mengerjakan haji?" Nabi bersabda," Jangan."Fatwa Islam online tanggal 11 February 2001,

Harus hukumnya membuat pinjaman (tanpa riba) untuk pembiayaan Haji walaupun ia tidak wajib berbuat demikian dan Hajinya sah. Sebaik-baik pinjaman ialah pinjaman jangkapanjang. Setakat inilah maklumat yg kita dapat dalam loan untuk haji. Pendapat Islam online ini sesuai dengan aliran dlm madzhab Syafi'iy yg meluaskan skop sumber pembiayaan untuk Haji seluas mungkin, asalkan halal (alBujairimi, Hashiah atas Iqna', 2/349.) Allahu a'alam. Allahu a'alam


RAGU - YAKIN

Soalan :
Assalamualaikum,Ustaz, tolong terangkan kaedah "yg ragu2 tak menghilangkan yg yakin"


Jawapan :
Kaedah ini berbunyi "alYaqin yuzaalu bis Syaq" (Yakin tidak boleh disingkirkan dgn semata-mata syak); bermaksud: jika sesuatu itu telah diyakini, tidak akan tersingkir dengan kedatangan perasaan syak ke atasnya. Dalil: Surah Yunus: 36

Contoh: Jika anda yakin masih ada wudhu', maka anda dianggap masih ada wudhu' jika datang rasa syak telah berhadas. Mustafa alZarqa, Madkhal alFiqhi al'am. Sekian


PUASA HARI JUMAAT

Soalan :
Saya kadang 2 berpuasa sunat ikut kesenangan saya dalam sesuatu hari. kadang2 berpuasa hari jumaat. kawan saya melarang keras dari berpuasa pada hari tersebut. boleh terangkan?

Jawapan :
Terdapat beberapa hadis yg melarang kita puasa hari Juma'at sahaja. HR Bukhari dari Abu Hurairah, HR Ahmad dari Ibn Abbas, dll. Madzhab Syafi'iy menetapkan larangan ini sebagai makruh sahaja. (Fathul Alam 4/165)


SAMAK MUSIM SEJUK :

Soalan :
Saya ingin bertanya mengenai samak najis mughallazah (najis berat). Sekiranya tanah yang digunakan untuk samak najis anjing dan babi susah didapati, terutamanya dalam musim sejuk di mana salji meliputi permukaan tanah, apakah yang perlu dilakukan? Adakah benda lain yang boleh digantikan dengan tanah? Sekian...

Jawapan :
Nas-nas membasuh jilatan anjing ini dari dua hadis sahih: HR Bukhari-Muslim dari Abu Hurairah ra; Bulughul Maram/4; dan HR Muslim dan Abu Daud; Umdatul Ahkam 1/26; hadis-hadis itu secara jelas menyebut tujuh dan lapan kali dan sekalinya ada disebut penggunaan tanah.

Perbahasan fuqaha':
Hanafi: bilangan 7 kali basuhan itu sunat dan sunat juga hukumnya menggunakan tanah.
Maliki: membasuh 7 kali itu wajib kerana ta'abud kepada perintah nabi saw tapi tidak wajib dgn tanah
Syafi'iy: Wajib 7 kali basuhan dan wajib dgn tanah pada satu kali basuhannya
Hanbali: Wajib 8 kali basuhan dan wajib pula dgn tanah.
Imam Ibn Taymiyah berpendapat pendapat Imam Hambali lebih rajih (tepat) dan penggunaan tanah adalah juga wajib. Madzhab Syafi'iy dalam salah satu pendapatnya membolehkan penggunaan selain tanah (Prof TM Hasbi Siddiqeiy, Hukum2 Fiqih Islami, jld 1) atas alasan illat (sebab) digunakan tanah itu untuk lebih kesucian dan membasmi kuman, maka jika digunakan sabun atau detergen, illat itu tercapai jua sebagaimana fungsi tanah.

Imam Ibn Taymiyah membolehkan sabun dan sebarang detergen pencuci (sebagai pengganti air dalam urusan taharah), tapi dalam urusan membasuh jilatan anjing, tanah terpaksa digunakan demi ta'abbud kepada perintah Nabi saw (Majmu Fatawa lil Syaikhul Islam, 1/474, cet Riyadh)

Maka jika benar-benar sulit untuk mendapatkan tanah, boleh menggunakan pendapat ashab Syafi'iyah. Tapi dalam keadaan bukan dharurat, pendapat Ahmad atau Syafi'iyah yg asah (lebih sahih) diutamakan oleh pentahqeeq (meggunakan tanah pd satu kali cuciannya). Allahu a'alam


No comments:

Chat Box