Wednesday, May 6, 2009

Anda suka mendengar muzik

Mendengar lagu merupakan kebiasaan dan kegemaran ramai. Surirumah mendengar muzik ketika memasak, pekerja mendengar muzik di pejabat, pelajar mendengar ketika mengulangkaji pelajaran. Hari ini, pelbagai genre muzik diperkenalkan untuk menarik minat pendengar. Seringkali saya ditanya oleh pelajar-pelajar dan masyarakat setempat mengenai hukum mendengar lagu. Apakah jenis lagu yang boleh didengar, apakah lagu yang haram didengar. Di sini saya akan bawakan sebuah artikel berkenaan perkara tersebut. Semoga kita dapat mengambil manfaat daripadanya.

Nyanyian Dan Muzik

Muzik ditakrifkan sebagai bunyi yang mengalunkan irama yang sangat merdu dan sedap didengar malah menyenangkan.

Setelah kedatangan islam, seni muzik yang mempunyai perkaitan dengan perkara yang melanggar syariat islam akan diharamkan. Menurut Imam Ghazali, Muzik yang melalaikan pendengar daripada tanggungjawab agama adalah diharamkan.
Nyanyian merupakan ungkapan kata-kata, sekiranya ia dipenuhi dengan unsur kebaikan, ia adalah baik tetapi sekiranya dipenuhi dengan unsur kekejian, ia adalah keji. Kata-kata yang mengandungi unsur-unsur haram seperti menghina Islam, lucah, mengkhayal atau mengghairahkan, maka haramlah ia.
Walaupun jelas kepada kita bahawa hukum nyanyian adalah harus tetapi terdapat beberapa syarat yang perlu di jaga :
1. Kandungan nyanyian itu hendaklah selari dengan akhlak yang ditunjukkan oleh ajaran islam. Oleh itu, lirik-lirik yang menyalahi ajaran islam tidak di haruskan.
2. Cara penyampaian juga perlu di beri perhatian. Ini kerana ada ketikanya kandungan atau isi sebuah lagu tidak terdapat lansung unsur-unsur keji dan salah tetapi cara penyanyi menyampaikan lagu adalah salah.
3. Hendaklah dipastikan nyanyian itu tidak disertai debgan perkara haram seperti meminum arak, berhias secara melampau atau berlakunya pencampuran lelaki dengan perempuan tanpa ada sebarang batasan.
4. Hendaklah tidak keterlaluan dalam berhibur dengannya. Ini kerana nyanyian merupakan antara perkara yang diharuskan kerana melibatkan perasaan manusia dan kasih sayang.
Perkara Yang Menyebabkan Nyanyian Di Haramkan

1. Sekiranya pendengar adalah seorang lelaki, manakala penyanyi adalah seorang wanita yang bukan muhrimnya dan di takuti akan menimbulkan fitnah.
2. Sekiranya alat yang di gunakan merupakan syiar kumpulan peminum arak atau golongan pondan seperti seruling, alat muzik yang bertali dan tabla yang berkubah. Inilah tiga jenis alat muzik yang di tegah.
3. Sekiranya terdapat perkataan yang keji, menghina, pendustaan ke atas ALLAH, rasulnya atau menghina para sahabat sama ada menggunakan alat muzik atau tidak, maka ia adalah keharaman.
4. Sekiranya pendengar merupakan seorang yang tidak dapat mengawal nafsu syahwatnya dan mungkin terjadi apabila seorang yang peringkat remaja bahawa mereka tidak boleh membayangkan sesuatu perkara yang boleh membangkit nafsunya.


Beberapa Syarat Yang Perlu Di Jaga

Walaupun jelas kepada kita bahawa hukum nyanyian adalah harus tetapi terdapat beberapa syarat yang perlu di jaga :
Kandungan nyanyian itu hendaklah selari dengan akhlak yang ditunjukkan oleh ajaran islam. Oleh itu, lirik-lirik yang menyalahi ajaran islam tidak di haruskan.
Cara penyampaian juga perlu di beri perhatian. Ini kerana ada ketikanya kandungan atau isi sebuah lagu tidak terdapat lansung unsur-unsur keji dan salah tetapi cara penyanyi menyampaikan lagu adalah salah.
Hendaklah dipastikan nyanyian itu tidak disertai debgan perkara haram seperti meminum arak, berhias secara melampau atau berlakunya pencampuran lelaki dengan perempuan tanpa ada sebarang batasan.
Hendaklah tidak keterlaluan dalam berhibur dengannya. Ini kerana nyanyian merupakan antara perkara yang diharuskan kerana melibatkan perasaan manusia dan kasih sayang.


Perkara Yang Menyebabkan Nyanyian Di Haramkan

Sekiranya pendengar adalah seorang lelaki, manakala penyanyi adalah seorang wanita yang bukan muhrimnya dan di takuti akan menimbulkan fitnah.
Sekiranya alat yang di gunakan merupakan syiar kumpulan peminum arak atau golongan pondan seperti seruling, alat muzik yang bertali dan tabla yang berkubah. Inilah tiga jenis alat muzik yang di tegah.
Sekiranya terdapat perkataan yang keji, menghina, pendustaan ke atas ALLAH, rasulnya atau menghina para sahabat sama ada menggunakan alat muzik atau tidak, maka ia adalah keharaman. Di zaman ini, lagu-lagu berirama black metal, thrash, hip hop dari barat biasanya mengandungi lirik2 menghina Islam atau lucah.
Sekiranya pendengar merupakan seorang yang tidak dapat mengawal nafsu syahwatnya dan mungkin terjadi apabila seorang yang peringkat remaja bahawa mereka tidak boleh membayangkan sesuatu perkara yang boleh membangkit nafsunya.
RUJUKAN
Mahayudin Hj Yahaya, Tamadun Islam, Penerbit Fajar Bakti, Kuala Lumpur.1999. halaman 194-195
Dr Yusuf Al-Qaradhawi, Seni Dalam Islam, Jabatan Kemajuan Islam, Malaysia, Kuala Lumpur.1999 halaman 19
Mahmood Zuhdi Abd Majid, Tokoh-Tokoh Kesarjanaan Sains Islam, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur.2000 halaman 100 Osman Bakar dan Azizah Hamzah, Sains, Teknologi, Kesenian Dan Agama, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur. 1992 halaman 242-243

No comments:

Chat Box